Weeks 5-6 of 2nd 9 weeks 2012

Progress Reports went out Friday, November 16th

Spanish Vocabulary 2nd 9 weeks 2012-13

You can download the list from this site:
https://www.box.com/s/skruyylaseo46ty7lkn7

Spanish I 2nd 9 weeks Vocabulary Practice Sheet

Sp I Vocab -2nd 9 weeks Practice Sheet 2012

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Pregunta de la semana – At the end of the year there is a test over 24 questions.  You will listen to 10 of those questions and will have to respond to each question.  Some questions require a 20 second response, and other will require a shorter 10 second response. Here’s one of the questions:

¿Cómo estás?

Estoy bien. I’m fine.
Estoy mal. I’m not well.
Estoy aburrido/a. I’m bored.
Estoy enfermo/a. I’m sick.
Estoy cansado/a. I’m tired.
Estoy enojado/a. I’m mad.

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How do you look up these words in a dictionary?  Explain.

vuelve         – volver = to return

encuentra  – encontrar = to find

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Dibuja esta persona:
Students drew the following person:
tonto – foolish años – years
Hay un chico alto y flaco. El chico calvo se llama Jorge. Jorge tiene diez años. Jorge es tonto y un poco feo. Jorge tiene orejas muy grandes y anaranjadas. También Jorge tiene ojos pequeños y rojos. La nariz es grande y verde. La boca es roja y pequeña. Jorge tiene una camisa (shirt) negra y pantalones azules. Los zapatos son cafés y grandes.

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Escribe 5 preguntas – We used these questions to ask partners and wrote their responses.
1. ¿Quién…?
2. ¿Qué…?
3. ¿Por qué…?
4. ¿Cómo…?
5. ¿Dónde…?
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Students worked together to learn the following vocabulary:
s/he takes him/ it——-lo lleva
s/he visits————–visita
the school—————la escuela
the students————-los estudiantes
the hotel—————-el hotel
s/he enters————–entra en

El Hotel Vaca Grande

For this story, the students worked in pairs.  One student read the first paragraph of the story to his partner while the partner drew the story.  Students traded places, and the person who drew the first time, read the story to his partner so that he could draw it.

Un día un muchacho ve una vaca. La vaca lo lleva a su calle favorita. La calle favorita está en Radcliff, KY. Es la calle Logsdon Parkway. La vaca visita la escuela North Hardin High School y habla con los estudiantes.

Hay un hotel muy alto en Radcliff. Es el Hotel Vaca Grande. Es un hotel para vacas. La vaca lo lleva al muchacho al Hotel Vaca Gande. El muchacho ve El Hotel Vaca Grande. Mira el Hotel Vaca Grande y ve ciento un vacas, pero no entra porque no es vaca. ¡Es obvio!
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Capítulo 1 ¡Puedo leer! Día 3

Students read the following story one paragraph at a time.
After each paragraph, I asked questions and students wrote the answers with complete sentences in Spanish.

Hay una llama que se llama Mamá. Es un animal muy inteligente. Mamá vive en
Atlanta. Vive en el zoológico de Atlanta. Pero Mamá tiene un problema. La llama está llorando ahora. Está llorando mucho a causa de su problema. Llora por 28 años. ¿Por qué llora Mamá? ¿Por qué tiene un problema?

Mamá es una llama que no tiene dinero. Necesita dinero. Es un problema muy grande. Las otras llamas en el parque zoológico de Atlanta tienen dinero. Hay una llama que se llama Ben. Ben tiene mucho dinero. Ben tiene más de diez dólares.

Hay otra llama que se llama Zeke. Zeke tiene más dinero que Ben. Zeke tiene $22.30. Las llamas están contentas porque tienen dinero. Mamá no está contenta porque no tiene dinero.

Mamá tiene otro problema. No tiene familia. Es una llama que se llama Mamá pero no tiene familia. Ben tiene familia y Zeke tiene familia pero Mamá no tiene familia. Una llama que se llama Mamá necesita familia. Pero la llama Mamá no tiene familia. Mamá está llorando porque no tiene familia. Mamá habla del problema. Habla con amigos. Dice que necesita una familia ahora.

Mamá tiene una amiga. La amiga se llama Margarita. Mamá habla con la amiga
Margarita. Margarita le dice a Mamá que necesita una familia. Necesita una familia ahora. Margarita le habla a Mamá. Le dice, -Mamá, tienes muchos problemas. Tienes problemas porque no tienes dinero y no tienes una familia.

La llama inteligente que se llama Mamá mira el periódico. Mira una foto en el periódico del New York Times. Mira las fotos del periódico New York Times. Hay una foto de llamas. Mamá habla con Margarita. Le dice, -Hay una foto de llamas. Las llamas son pequeñas. Las llamas pequeñas necesitan una familia. Necesitan una mamá. Las mamás son importantes. Las llamas pequeñas necesitan una mamá ahora.

Mamá la llama va a Nueva York. Mamá mira las llamas pequeñas de la foto. Habla con las llamas pequeñas. Ahora las llamas pequeñas tienen una mamá. Ahora los animales están contentos porque tienen una mamá buena. Las llamas pequeñas tienen 28 dólares. Ahora la llama que se llama Mamá no llora. No está llorando porque ahora tiene familia. Tiene una familia de llamas con dinero. Mamá está muy contenta.

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El vocabulario –

This is a list of all vocabulary so far this 9 weeks.  Those at the bottom in red will be used next. 

We have also had numbers 1-100.

a bottle una botella
under the water debajo del agua
s/he rides a horse anda a caballo
the mother la madre
It’s stormy. Hay tempestad
the gift el regalo
It’s cold. Hace frío.
the apple la manzana
It’s raining. Llueve.
It’s cloudy. Está nublado.
the orange juice el jugo de naranja.
a friend un amigo
the elephants los elefantes
the gorillas los gorilas
s/he rides a camel. anda a camello.
s/he knows (sthg) sabe
s/he speaks habla
s/he likes (it is pleasing to him/her) le gusta
the cow la vaca
rich rico
fat gordo
tall alto
the monkey el mono
poor pobre
s/he lives vive
s/he opens abre
s/he is going to talk va a hablar
the money el dinero
the farm la granja
the jungle la selva
the giraffe la jirafa
the penguin el pingüino
the shoes los zapatos
different diferente
neither tampoco
down the street por la calle
finally por fin
s/he sleeps duerme
the bed la cama
s/he robs roba
excited emocionado/a
the day el día
the thief el ladrón/la ladrona
skinny flaco/a
s/he takes him/ it lo lleva
s/he visits visita
the school la escuela
the students los estudiantes
the hotel el hotel
s/he enters entra en
orange anaranjado
red rojo
green verde
black negro
blue azul
brown café
s/he puts        pone
for 55 days por cincuenta y cinco días
s/he wakes up se despierta
wet mojado/a
dry seco/a
short (hair) corto
medium mediano
long largo
after después (de)
foolish tonto
the year el año

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We practiced these in class.  Try it. 

It’s GREAT PRACTICE for a TEST;

especially if you do the last activity that allows you to practice writing the words correctly in Spanish!!!

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¿Cómo eres?

Descriptions of hair and eyes – PPT
https://www.box.com/s/rk05e6rktleaim6l80u6

¿Cómo eres? – PPT
https://www.box.com/s/1kkkf8wv74526o6oiwrl

¿Cómo estás?

emociones y estar – PPT
https://www.box.com/s/gp2njgdm7r3yl00e455w

Adjetivos

3 adjetivos – PPT
https://www.box.com/s/025sn6ns8silf2kmi2j3

4 adjetivos – PPT
https://www.box.com/s/ycoh5cwpi6gvha7aaz7z

I can describe myself.
Pregunta de la semana ¿Cómo eres?
Tengo el pelo corto, castaño y liso.  Tengo los ojos verdes.

short (hair)——corto
medium———-mediano
long—————largo
curly————-rizado
wavy————-ondulado
straight (hair)—liso
brown————castaño
blonde———–rubio
red—————rojo
gray————–canoso
black————-negro

Diario:  Escríbelo en español.
1.  I have green eyes.
2.  I have long, blonde, curly hair.
3.  I have short, red, straight hair.
4.  I have medium, black, wavy hair.

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Fill in the blanks in the following story that we told a few weeks ago: (from Textivate)
http://www.textivate.com/gapfill-uxdjn1

Put the same story in the correct order…
http://www.textivate.com/2×5-uxdjn1

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Look at PPT – 3 Adjetivos – You can download this PPT above to look at it.

Descríbete.  Describe yourself in Spanish, your hair and your eyes and your permanent characteristics.  Watch the PPT and add more descriptions of yourself.  Now translate your description to English below that.

Pregunta de la semana ¿Cómo eres?

Soy alto I’m tall
Soy bonita. I’m pretty.
Soy chistoso. I’m funny.
Soy perezoso. I’m lazy.
Soy aplicado. I’m hard-working.
Soy simpático. I’m nice.
Soy antipático. I’m unpleasant.

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The difference between Soy aburrido and Estoy aburrido

Estoy aburrido ——– I’m bored.   (feelings)
Soy aburrido———– I’m boring.   (permanent description)

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Nada es importante – un cuento (a story)
http://www.youtube.com/watch?v=43lNnv8oTFo&feature=player_embedded

Below you can find some vocabulary that may be helpful while listening to the video:
su escuela———–his school
odia——————–s/he hates
piensa (que)———s/he thinks (that)
el caracol turbo——-the turbocharged snail
escucha—————-s/he listens
siempre—————-always
duerme—————–s/he sleeps
a veces—————–sometimes
el reloj——————the clock
estudia—————–s/he studies
explica——————s/he explains
la tortuga—————the turtle
nunca——————-never
después—————afterward
cabezón—————-big head
está enojado———s/he is mad
¿Qué hora es?——What time is it?
Vive el momento—-Live the moment
Siéntate—————Sit down.
cerca de ————–near
bonita——————pretty
guapo——————good-looking
chistoso—————funny
interesante———–interesting
e interesante——–and interesting (use “e” as “y” before an “i” to mean “and”)

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