Weeks 8-10 3rd 9 weeks 2013

The end of the 3rd 9 weeks has been extended to March 13th.

LISTENING EXAM:

First, listen to the audio and draw a line following the path of the person that moves through the house. Draw the things that he finds in the places where he finds them.

Then, listen again and answer the questions at the website.
Note some vocabulary:

  • las joyas – jewelry
  • el fregadero – the sink
  • sino – but
  • el rincón – the corner
  • sucio – dirty
  • los cajones – the drawers
  • el reloj – the clock
  • viejo – old

LISTENING EXAM SITE:    http://www.quia.com/quiz/1745546.html

SPEAKING EXAM – Tell the story of Caperucita Roja while looking at your pictures of the story.  The last of the speaking tests will be March 5th.  If you don’t take the test by then, you must come before or after school to make it up. 

READING TEST – was given February 28th.

WRITING TEST – Write an original story using a specific number of words or phrases from various categories.  This test will be a part of the 4th 9 weeks grade, but the writing will be finished on March 5th.  There will be more work on these stories later:  Writing Checklist and Rubric 3rd quarter

VOCABULARY TEST – Will be March 12th (changed from March 8th due to Snow Day).  You can practice at the exercises below with vocabulary from the 3rd 9 weeks and the exercise with vocabulary from Caperucita Roja.  March 8th we will practice with the vocabulary.

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24 preguntas

During the 4th 9 weeks, you will have an oral test and will have to answer 10 of the following questions, but you won’t know which ones until you take the test, so you must be prepared for any of the questions. Therefore, you must PRACTICE, PRACTICE, PRACTICE!!

YOU  CAN PRACTICE BY CLICKING ON THE ORANGE BUTTON BELOW AND LISTENING TO THE PODCAST OF ALL 24 QUESTIONS. 

RSS Spanish I – 4th 9 weeks

Those with ““ in front of the number are shorter answers. Otherwise, speak for 20 seconds.
1. ¿Cómo te llamas?
2. ¿Cuántos años tienes?
3. ¿Cómo estás?
4 ¿Cómo eres?
5. ¿Cuándo es tu cumpleaños?
6. ¿Qué llevas hoy?
7. ¿Dónde vives?
8. ¿Qué tiempo hace?
9. ¿Qué hora es? ¿A qué hora… vas a la escuela?, sales de la escuela?, cenas?
10. ¿Cuál es la fecha?
11. ¿Dónde estás en este momento?
12. ¿Cuál es tu color favorito?
13. ¿Qué te gusta hacer?
14. ¿Prefieres jugar (A) o (B)? (baloncesto, tenis, fútbol, béisbol, golf, fútbol americano…)
15.¿Cuál es tu programa favorito?
16. ¿Adónde vas hoy?
17.¿Qué vas a hacer durante el verano?
18. ¿Quién es tu mejor amigo/ a?
19. ¿Tienes novio / novia? ¿Quién es? ¿Cómo es? Si no tienes novio/a, ¿cómo va a ser tu novio/a?
20. ¿Qué comes por la mañana?
21. ¿Cuántos hermanos tienes? ¿Cómo es? o ¿Cómo son?
22. ¿Qué hay en tu dormitorio?
23. ¿Con quién hablas por teléfono?
24. ¿Qué haces los fines de semana?

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19 de febrero – 1 de marzo

Vocabulary list for the 3rd 9 weeks:

Download it here:
VOCABULARIO 3rd 9 weeks FINAL LIST 2012-13

PRACTICE THE VOCABULARY BELOW:

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Caperucita Roja

Sí, “Little Red Riding Hood” es el cuento (story).

El vocabulario nuevo:  Words in bold print are new or have been used only a few times.
s/he wears——————–lleva
a hood————-una caperuza (una capucha)
the forest———————el bosque
the grandmother————la abuela
sick——————————-enfermo/a
his/her/their/ your (sing. & pl.formal)—–su
a basket———————–una canasta
a banana———————–un plátano
yellow—————————amarillo
an apple——————-—-una manzana
red——————————–rojo/a
some grapes—————–unas uvas
green—————————-verde
a bird—————————un pájaro
blue——————————-azul
a frog—————————una rana
a fish—————————un pez

USE YOUR DRAWINGS FROM CLASS TO PRACTICE TELLING THE STORY.

PRACTICE UNTIL YOU CAN SAY IT SMOOTHLY, WITHOUT STOPPING. WORK ON PRONUNCIATION.  NEXT WEEK YOU WILL TELL ME THE STORY WHILE LOOKING AT THE STORYBOARD WITH YOUR DRAWINGS.  DON’T LOSE IT. 

a wolf—————————un lobo
the big eyes————–——–los ojos grandes
the big ears————–——–las orejas grandes
the big teeth——————–los dientes grandes
s/he asks him/her————–le pregunta
s/he is hungry——————-tiene hambre
Where are you going?———¿Adónde vas?
I’m going to grandama’s house—Voy a la casa de mi abuela
s/he keeps on walking—––sigue caminando
s/he knocks at the door—-toca a la puerta
s/he opens————————-abre
s/he enters————————entra en
What big eyes you have!—¡Qué ojos tan grandes tienes!
I have big eyes to see you better!—Tengo los ojos grandes para verte mejor
in order to hear you better——-para oírte mejor
in order to eat you—————-para comerte

Vocabulario 4 Caperucita Roja
http://www.quia.com/jg/1506848.html

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Listen to the podcast of Caperucita Roja. 

Look over to the right margin and scroll down until you see the following:

RSS Caperucita Roja

OR Click on the ORANGE SQUARE in front of the words “Caperucita Roja” above (or in the right margin) and you can go to the page where you can download the mp3 of the story.

The ending of this story is a little different from the one we used in class.

YOU COULD EVEN SAVE IT TO YOUR MP3 PLAYER AND LISTEN TO IT ON THE WAY TO SCHOOL!!! 😉

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Note: You should always adapt your vocabulary to wherever you go.
El plátano is used in México and other Latin American countries for banana. It can also refer to the plant itself.
In Mexico, the banana would simply be el plátano, and the plantain would be el plátano macho. If you said “banana” in most areas of México, they would probably understand but would know you aren’t from there and may have a bit of a strange look on their faces.
In Puerto Rico and the Dominican Republic, the banana would be el guineo, and the plantain would be el plátano.  Also, in Puerto Rico, las naranjas (oranges) are called “chinas” because they came from China.

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Caperucita Roja PPT

You can download the PPT with the pictures of the story:
Caperucita Roja pictures only

Segundo período

Hay una chica que se llama Caperucita Roja.  Está en la casa de su madre.  Tiene una canasta con una manzana roja, unas uvas verdes y un plátano amarillo.  Caperucita Roja camina por el bosque a la casa de su abuela porque su abuela está muy enferma. 

Caperucita Roja camina por el bosque y ve un pájaro azul, una rana verde y un pez amarillo.  Ellos le dicen a Caperucita Roja, – ¿Adónde vas?

-Voy a la casa de mi abuela porque mi abuela está enferma,- les responde Caperucita Roja.

Caperucita Roja sigue caminando por el bosque y ve un lobo grandísimo.  El lobo tiene los ojos grandes, las orejas grandes y los dientes muy grandes.   El lobo tiene hambre.  El lobo le dice a Caperucita Roja, -¿Adónde vas?

-Voy a la casa de mi abuela porque mi abuela está enferma,- le responde Caperucita Roja.

Caperucita Roja camina por el bosque a la casa de su abuela, pero el lobo corre a la casa de la abuela.

El lobo llega a la casa de la abuela y come a la abuela.  El lobo se pone la ropa de la abuela y se acuesta en la cama de la abuela.

Caperucita Roja llega a la casa y toca a la puerta.  “La abuela” dice, – Entra.

Caperucita Roja entra en la sala y camina a la habitación de su abuela. 

Caperucita Roja dice, -Abuelita, ¡qué ojos tan grandes tienes!

 “La abuela” dice, – Tengo los ojos grandes para verte mejor.

 Caperucita Roja dice, -Abuelita, ¡qué orejas tan grandes tienes!

 “La abuela” dice, – Tengo las orejas grandes para oírte mejor.

 Caperucita Roja dice, -Abuelita, ¡qué dientes tan grandes tienes!

 “La abuela” dice, – Tengo los dientes grandes para comerte mejor.

 Caperucita Roja grita muy fuerte y corre fuera de la casa.  Sigue corriendo por el bosque.  Un leñador dispara al lobo.  El lobo grita fuerte y eructa.  La abuela sale de la boca del lobo. 

el leñador – the woodcutter
dispara – s/he shoots
eructa – s/he burps

El fin

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Irregular “I” forms of verbs…
Tengo———-I have. (from tener)
Vengo———-I come. (from venir)
Salgo———-I leave. (from salir)
Hago———–I make or do. (from hacer)
Pongo———-I put. (from poner)
Digo———–-I say. (from decir)
Sigo———–-I follow/ continue. (from seguir)
Oigo———–-I hear. (from oír)
Caigo———-I fall. (from caer)
Traigo———I bring (from traer)
Voy———––I go. (I am going) (from ir)
Soy———––I am. (from ser)
Estoy———-I am. (from estar)
Doy———––I give. (from dar)
Sé—————I know. (something). (from saber)
Conozco——I know. (am acquainted with) (from conocer)
Veo———––I see. (from ver)

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