I A – La gramatica

How do you know if a word needs an accent?  á, é, í, ó, ú

If a word ends in a vowel, n or s, you should stress the second to the last syllable.        If it isn’t stressed there, it needs an accent mark where it IS stressed.

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DOES THE WORD “GRAMATICA” NEED AND ACCENT? 

IF SO, WHERE?  IF NOT, WHY NOT?

2 Important rules

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¿Qué significa ________? What does (Spanish word) mean?
¿Cómo se dice ________? How is (English word) said?
Entiendo. I understand. (Used in response to the teacher checking in with—¿Entiendes? or ¿Entienden?)
No entiendo. I don’t understand. (same as # 3)
Una pausa, por favor (and hold up the time-out sign with hands). Let’s pause, please. (student may say/do this anytime she/he feels lost).
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Agreement of nouns and adjectives

Un brazo fuerte ———- a strong arm

a———————un; una  (un muchacho, una muchacha)

the short girl —la muchacha baja———una muchacha baja a short girl

the short boy—el muchacho bajo———un muchacho bajo – a short boy

the tall boy——-el muchacho alto———-un muchacho alto – a tall boy

the tall girl——-la muchacha alta———-una muchacha alta – a tall girl

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The only contractions in Spanish:

to the; at the————–a + el = al
from the; of the———-de + el = del

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Asking and answering questions in Spanish:

¿Quién?————————–Who?
¿Qué?—————————–What?
¿Quién canta?
¿Quién levanta la mano?
¿Qué levanta el muchacho?
¿Qué canta la clase?

How do you answer those questions?

Shakira canta.
El estudiante levanta la mano.
El muchacho levanta la silla.
La clase canta Fray Felipe.

¿Quién? = Who?    ¿Qué? = What?

¿Qué salta? – El tiburón salta.
What jumps?

¿Quién grita? – El muchacho grita?
Who shouts?

¿Quién corre al muchacho? – La mamá corre al muchacho.
Who runs to the boy?

¿Quién pega al muchacho?Nadie pega al muchacho.  (Nobody)
Who hits the boy?

¿Qué pega el muchacho? – El muchacho no pega nada. (nothing)
What does the boy hit?

¿Qué pega al muchacho? – El tiburón pega al muchacho.
What hits the boy?

How do you answer the question ¿Cuántos/as?

¿Cuántas orejas tiene el gato? – El gato tiene cuatro orejas.
¿Cuántos ojos tiene el gato?
¿Cuántas narices tiene el gato?
¿Cuántas bocas tiene el gato?
¿Cuántos cuellos tiene el gato?
¿Cuántas cabezas tiene el gato?
¿Cuántas piernas tiene el gato?
¿Cuántas patas tiene el gato?
¿Cuántas colas tiene el gato?
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QUESTION WORDS:

You can download this file directly below,

Question words – EXPLANATIONS AND EXAMPLES

or you can see the QUESTION WORDS file all below:

¿Quién? = Who? ¿Qué? = What? ¿Cómo? = How?

EJEMPLOS (EXAMPLES):
¿Quién anda a la puerta? Who walks to the door?

Take out “Quién” and put in the name of the person who walks to the door.
Jorge anda a la puerta. Jorge walks to the door.

¿Qué come Alejandro? What does Alejandro eat?
Alejandro come el gato. Alejandro eats the cat.

Notice the word order: The verb comes first in the question. Then you’ll find the subject. To answer it, put the subject first, then the verb and finish the sentence. Alejandro come el gato. Alejandro eats the cat. ¡Oh, no! ¡Oh, no!

¿Cómo anda Juan a la puerta? How does Juan walk to the door?

Notice the word order: The verb comes first in the question. Then you’ll find the subject. To answer it, put the subject first, then the verb and finish the sentence.

Juan anda rápidamente a la puerta. Juan walks rapidly to the door

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¿Dónde…? ¿Adónde va…?

¿Dónde…? – Where?

¿Dónde está Juanita? Where is Juanita?
Juanita está en la escuela. Juanita is in school.

¿Dónde comes? Where do you eat?
Como en la cafeteria. I eat in the cafeteria.

¿Adónde va…? – To where…?

¿Adónde va…? Whenever you use a form of “ir”, like “va”, use ¿Adónde…?

Whenever you use a form of “va”, use “a”.

¿Adónde va José? To where does José go?
José va a la clase. José goes to class.

¿Adónde vas? To where do you go (are you going)?
Voy a la clase de español. I’m going to Spanish class.

¿Cuándo? – When?

¿Cuándo estudias? When do you study?
Estudio por la tarde. I study in the afternoon.

¿Por qué? – Why?

¿Por qué come Juan el pan? Why does Juan eat the bread?
Juan come el pan porque está delicioso. Juan eats the bread because it is delicious.

¿Por qué corres a casa? Why do you run home?
Corro a casa porque necesito estudiar. I run home because I need to study.

¿Cuánto/a…? – How much? ¿Cuántos/as…? – How many?

¿Cuánto dinero tiene María? How much money does María have?
María tiene un dólar. María has one dollar.

¿Cuántas páginas lees? How many pages do you read?
Leo una página. I read one page.

¿Cuál? – Which?

¿Cuál es la fecha? What is the date? (of all of the dates there are)

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He eats the fish.  He eats it.

Come el pez. ———–Lo come —–She eats it.
Come la mesa. (¡Ay!)–La come —–She eats it.
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Come los peces.——- Los come. —-She eats them.
Come las sillas.——– Las come. —-She eats them.

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Singular————-Plural

el ojo —————–los ojos————–the eyes
el dedo —————los dedos———–the fingers
el animal ————los animales——-the animals
la pierna ————las piernas———-the legs
la cabeza ————las cabezas———the heads
la enfermedad —–las enfermedades-the sicknesses

un ojo —————–unos ojos————–some eyes
un dedo —————unos dedos———–some fingers
un animal ————unos animales——-some animals
una pierna ————unas piernas———some legs
una cabeza ————unas cabezas——–some heads
una enfermedad —–unas enfermedades– some sicknesses

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POSSESSION
There is no apostrophe (‘) in Spanish.

the shark’s eye —————- el ojo del tiburón
el papel del estudiante——– the student’s paper
the boy’s shoulder———— el hombro del muchacho
the teacher’s book———— el libro de la profesora

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The personal “a”

It has no translation in English, but it is needed in Spanish.
Does the sentence need a personal “a” or not? – After the verb, ask Whom?
If there is a person that answers that question, you need to use the “a.
Examples:
El muchacho ve a la muchacha.
The boy sees whom? the girl – She is a person, so you need an “a” after the verb.
Juanita ve al muchacho
Juanita sees whom? the boy – He is a person, so you need an “a” after the verb. (Remember that “a el” becomes “al”)
El muchacho ve el río.
The boy sees whom? There is no person that the boy sees,
so you don’t use an “a” after the verb.

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“e” can also mean “and”

El perro es flaco e inteligente. —-The dog is skinny and intelligent.

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El verbo ESTAR – THE PLACE ACRONYM

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El verbo SER – THE DOCTOR ACRONYM

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